Mine sider.

16.12.2011

Oh hellige jul - pepperkaker i alle varianter.




Oppskrift på pepperkaker:

2 dl sukker
1 1/2 dl lys sirup
1 ts ingefær
3 ts kanel
1 ts nellik
1 ts natron
150 g smør
1 egg
500 g hvetemel


Tilberedning
Kok opp sukker, sirup og krydder. Ha i natron oppløst i 1 ts eddik. Rør inn smelta smør. Tilsett egg og hvetemel litt etter litt, hold av litt mel til utbaking. La deigen hvile over natta.
Deigen kan kjevles tynt etter tjukt. Til huset løfter jeg utkjevla flak over på plata og skjærer ut delene der, så holder de fasongen bedre og det er lettere å montere. Steikes ved 200°.
Syns nok det finnes mer velmakende pepperkaker, men deigen er som sagt snill å forme også etter mange timer i varmt rom.



Så var det selve pyntinga. Melis med litt vann gjør susen, tok egentlig bare på slump. Litt og litt vann er lurest så du ikke får en veldig tynn glasur og må ha oppi mere melis en det du bruker.
Som pynt hadde jeg kokos som jeg brukte både som den var og en porsjon blandet jeg med rød konditorfarge. 
Ellers farget jeg noe av melisen grønn og noe rødt. Hadde også nonstop som pynt.
Skulle hatt noen sølvkuler, men hadde ikke noe kakepynt, har vel gått adundas i sommer en gang.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir glad om du legger igjen en kommentar :)