Mine sider.

20.12.2011

Kransekake dingsedangs.




For første gang har jeg prøvd å lage kransekake og det var ikke bare bare. De første ringene lagde jeg for tjukke. Trillet de ut til fingertykke pølser, mulig jeg har tykke fingre for ringene ble litt flate, de este utover forma. Leste et sted at jeg hadde hatt for mye eggehvite i deigen, men lite å gjøre med når den alt var ferdig. Lagde de resterende ringene tynnere og de ble vel bedre å se til.
De første ringene var ikke enkle ta ut av forma siden de klistret seg til hverandre. De fleste gikk i stykker så jeg måtte lage nye. Skulle være 18 ringer, jeg fikk 17, hoho - snakk om tellefeil.

Oppskrift:

500 g mandler som skoldes og tørkes til neste dag.
Mal de opp i en mandelkvern og bland de sammen med
500 g melis og 4 eggehviter som piskes lett p forhånd. ( Bruk middels store egg så ikke deigen sveller under steking. )
Elt til en fast og jevn deg som du pakker inn i plast og legger i kjøleskapet til dagen etter.

Trill ut fingertykke lengder eller bruk en kjøttkvern. Det skal følge med div munnstykker som vil gi den perfekte fasongen til formene.
Jeg sprayet formene med formfett, du kan gjerne strø med mel eller semulegryn, noe jeg ikke gjorde.

Artig med ringer i deler...NOT!!


Stek de i ca 12 minutter på 175 grader.
La de bli kalde før du tar de ut av formen.





Pisk sammen en eggehvite
med melis til en fast masse.
Ha glasuren oppi en plastpose
som du klipper hull i tuppen på. Spray sikksakk mønster på en ring og sett neste opp. Jeg valgte lage et horn ut av min kake. Etter litt bygging la jeg det ned og danderte det i den fasongen jeg selv ville.




Fra siden når hornet er lagt ned-

Lagde noen stenger av de ødelagte
stengene som jeg dyppet i sjokolade og noen med
melis glasur.

Farget marsipan rosa og lagde roser i forskjellig str.

Strødde melis oppå slik at den skulle få et "jule" preg over seg.

Kaken forfra, har ikke fylt den enda, kun noen av
stengene har fått plass.
Hadde litt smeltet sjokolade på den 1 ringen - noe
jeg angrer litt på, men gjort er gjort.

Kaka fra siden med alle rosene og bladene ferdig.



Skal også lage julegriser som skal ligge i åpningen av hornet sammen med twisten.
Skal legge ut bilde når jeg er helt ferdig, men er litt mere tilbehør som skal til og som jeg gjør liker før kaka skal avleveres til sin rette eier.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir glad om du legger igjen en kommentar :)