Mine sider.

21.10.2011

Cannellioni - Pastarett med kjøtt.

Lagde noe godt her om dagen, det er vel å sammenligne med Lasagn, bare litt mer tungvint å lage.
Det bestod av pasta rør som skulle kokes opp og stappes med kjøttdeig fyll etterpå, blandes med ostesaus og ost på toppen, før det gratinerte seg inni ovnen. Lagde min egen variant så fulgte ikke det som stod på pakka slavisk. Det blir nok til 3 - 4 personer med tilbehør som salat eller rundstykke ved siden av.






Kutt opp en halv løk
Hvitløk - jeg brukte vel et par fedd.
Bacon terninger
Kokt skinke som skjæres i strimler.
Stekes i rapseolje i stekepanna sammen med 400 g kylling kjøttdeig.
Ha oppi en pose kjøttdeigsaus og passe mengde med vann slik at det ikke blir for flytende, men en litt fast konsistens. La dette putre i 5 min, trekk det av plate og la det stå kjøle seg ned, mens du lager oste sausen.


I denne ostesausen brukte jeg grovt spelt mel, så den ble litt kornete og grå.
Rasp først en god neve ost - slik at dette står klart.

Du kan enten smelte sør eller margarin i en kjele, jeg brukte flytende Vita hjerte go. Hakket også opp et stort fedd hvitløk som jeg puttet oppi. Når smøret ble varmt hadde jeg oppi melet mens jeg rørte dette sammen med en visp til en fast masse. Hadde så oppi skummelt melk og visp vispet videre til det kokte. Her må du selv se an om du må spe mere, sausen blir fort tykk. Hadde oppi raspet ost, salt, pepper, paprika pulver og chilli pulver. Husk å rør godt så det ikke svir seg, det kan skje før du vet ordet av det. La det koke en 4-5 minutter før du drar kjelen av plata.





Kok opp en kjele med vann som du har litt seltin oppi. Ta det antallet pasta "ruller" du vil ha, jeg brukte vel 9 stk, men lurt koke noen ekstra, da de fort går i stykker. Vannet skal fosskoke når du legger de oppi og de skal koke i ca 4 min. Det enkleste er og helle alt i et dørslag og legge de på en tallerken litt fra hverandre, ellers klistrer pastaen seg sammen.
Smør en ildfast form, sett pasta røret på langs, slik at du kan fylle det ovenifra uten at alt bare søles utover.

* Ostesausen skal egentlig blandes med det stekte kjøttet, men jeg lagde min egen vri, da sausen min blei litt for tykk.

Fyll alle rørene og legg de nd i forma, de kan godt ligge oppå hverandre.

Hell så ostesausen over og dekk alle pasterørene før du drysser over reven ost.

Stek dette på 225 grader - jeg har brukt varmluft i ca 15 min.

Server det med en frisk salat og litt Creme Fraiche ved siden av - smaaaaker gooodt :)










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir glad om du legger igjen en kommentar :)