Mine sider.

22.08.2011

Kalorier.

I dag blei det en lang gåtur på meg. Smart som jeg er så dresser jeg på meg solid joggebukse og en hettegenser, i frykt for snø... ja man skulle jo nesten tro det når man så meg trave av sted i denne uniformen.
Takk lord at jeg hadde en singlet under, for skal si det blei varmt ja!!!
Stakk en tur til Son for å ta litt sol, gidder jo ikke blotte min halvfeste kropp ute, prøver skåne omgivelsene fra et slikt syn.
Gjennomsvett kom jeg frem og måtte faktisk tørke meg før sola, er jo det jeg gjør etterpå det, det renner jo som ut av sluser fra denne kroppen, skikkelig nice!!
Så fikk jeg hengt klæra til tørk da, hihi, mens jeg svidde flesket mitt.
Fortsatte min vandring opp til søster`n for å si hei, og stod i mot presset om å få kjøre hjem, jeg fortsatte min signingsferd mot heimen.
Vannblemma etter forrige tur var jo i særdeles godt humør og kan si jeg måtte ha en liten rast og tømme faenskapen, maken til dritt asså..
Blei nå nesten 12 km da og brant av 1000 kcal.

Har begyunt et lite prøveprosjekt når det gjelder spising og kcal... så får vi se om det funker som det skal.
Så nå teller ho mor kcal og krysser finga.
Har regnet ut kroppens nødvendige energibehov, dvs det jeg bruker ved å bli holdt i livet.
Dete er det egne formler for hvor alder, kjønn, høyde og vekt spiller inn.
Deretter har jeg en egen mal til å regne ut hva jeg bruker igjennom 24 timer og finner da ut det totale energibehovet for akkurat meg igjennom et døgn.
Her taes alt med, fra søvn til stillesittende arbeid og selvfølgelig mere krevende oppgaver som trening osv.
Så er det bare finne ut inntaket av vått og tørt og regne ut dette, og helst komme i et underskudd, for min del, som skal ned noen kg.
Metoden kan brukes både til vektoppgang, nedgang og vedlikehold.
Så har flittig notert ned de tingene jeg spiser mest av og beregner da hvor mye jeg skal spise for å komme opp i feks 1600 kcal pr.døgn. Dette ER ikke så mye så anbefaler ingen å "herme" etter meg.
Kun et forsøk for å se hvordan det funker spise etter kcal "måten".
7000 kcal er ca 1 kg fett i følge "boka" selvfølgelig kan man ikke stole på dette, da det blir borte andre ting en bare fett, men opp til 95% fett skal være mulig kvitte seg med.
Det er også forskjellig fra person til person hvordan ting fungerer, snakker nå om en normalt frisk person uten problemer med fordøyelse og sykdom.
Siden jeg studerer kost og ernæring har jeg lært om E% - dvs hva du får i deg av de forskjellige energigivende stoffene som protein, karbohydrater, fett og alkohol.
Skal ikke gå så mye inn på dett her, men det er fastsatt en anbefaling hvor mye en skal få i seg av disse stoffene. Dette er også basert på kjønn, alder og aktivitetsnivået.
Har ikke regnet meg frem til mine verdier på disse tingene enda, men får vel surret meg til det.

Men nok om mine prosjekt - nå er det dinner time, oppskriften kommer senere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir glad om du legger igjen en kommentar :)