Mine sider.

21.06.2011

Go puta mi :)




Skrev jeg skulle prøve meg på pute kake for en stund siden og det har jeg nå gjort.
Måtte bake den hos mamma siden leil min er rippa pga lekkasjen, så det blei litt sånn tatt på sparket.
Jeg brukte en sukkerbrød oppskrift med 5 egg og en langpanneform, man får kjøpt putekake former, men går like greit men langpanne.
I etterkant ser jeg at jeg skulle hatt større oppskrift, men man lære jo av sine feil...heter det så fint ;)
Jeg er ikke spesielt lett lært på ymse områder - kakebaking er ikke en av de.

Oppskriften går som følger:

5 egg
150 gr sukker
150 gr hvetemel
1 ts bakepulver


Haes i en smurt langpanne og stekes på 160 grader i 20 min.
Bruk en pinne og sjekk om den er ferdig, varierer fra ovn til ovn hvordan den steker.
Kan væøre lurt bruke bakepapir i bunnen, jeg gjorde ikke det og det gikk bra, men just in case :)


Jeg pisket 0.5 dl kremfølte med litt vaniljesukker, blandet halvparten med jordbærsyltetøy til å ha inni kaka.
Sukkerbrødet delte jeg på midten, slik at jeg fikk to like store deler.


Dynk den underste delen med litt melk og ha på et lag syltetøy, deretter kremen som er blandet med syltetøyet. Stryk dette jevnt utover og ha den andre delen av sukkerbrødet oppå, da blir den som på bildet under:



Jeg brukte et ferdig kjøpt marispanlokk til å ha oppå. Det skulle i utgangspunktet være rosa, men det fant jeg ikke i butikken. Søster`n hadde et fra Sverige, men det var alt for lite, så da blei det den gode gamle fargen, gadd ikke farge en hel marsipanpølse rosa akkurat den dagen.
Hadde bestilt en "kutte" rulle fra Cacas, som jeg brukte til å fjerne overflødig marsipan med rundt kaka, veldig praktisk sak.
Deretter brukte jeg en vanelig linjal for å lage "putemønsteret" Har ikke bilde av akkurat den prosedyren, men poenget er å beg i det ene hjørnet og markere med linjalen i marsipanen, pass bare på at du ikke trykker igjennom. Det er nemlig fort gjort, jeg klarte det en gang.
Når du er ferdig med den ene runden, gjør du motsatt fra andre siden, slik at du får rutemønsteret.
Jeg brukte en "pinne" fra en tre visp til å trykke forsiktig der hver rute møttes, slik at det ble en liten fordypning. Pass på ikke trykk igjennom og ned til kremen, akkurat som med linjalen og rutene. Disse stedene satt jeg en sølvkule, sånn kakepynt fra gamledager - som nesten kverker plombene dine om du tygger feil, hehe.
Deretter brukte jeg det rosa marsipanlokket ( Du kan selvfølgelig farge din egen marsipan ) og stakk ut med stikkers jeg også har kjøpt på Cacas - og hadde rundt kaken.
Se bilde under:


Dette satt jeg rundt hele kaka, så blei det så rosa og fint alikevel :)



Jeg valgte og lage noen marsipanroser med blader i gult, lilla og rosa som jeg pyntet med, hadde ikke all verden å bruke. Mange bruker tiara, teddybjørn, og div ting, spørs vel litt på anledningen.


Jeg hadde også kjøpt en slik sak jeg skulle "børste" over marsipanen for å få den til å se blank og fin ut, men den glemte jeg helt oppi alt sammen. Men synes kaka så blank nok ut som den var :)
Lagde noen bokstaver av rosa marsipan slik at lille frøkna fikk navnet sitt på den.



Blei vel godkjent som førstegangs putekake.
Skal prøve meg på en firkantet variant neste gang, bare jeg får tilbake kjøkkenet mitt igjen :))





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir glad om du legger igjen en kommentar :)