Mine sider.

14.05.2012

Bursdag heeeeeeeeeeeeeeeele helga, hjertesmilefjæs....


Da er helgen over og 2 dagers bursdagsfest ferdig feira.
Skal si det koster både penger, fantasi og tid når man har en søster som fyller 30 - og er gravid attpåtil.
Ja, ja...noen blir smelt på tjukka...andre ikke.... går greit bli tykk uten barnimagen.com...for å si det sånn!

Bakte brownies med philadelphia ost, har ikke noe bilde, men er samme kaken som ligger HER, rasende god og jeg kan vel spise opp hele kaken alene...

Lagde noe annet artig også, som jeg egentlig har tenkt på lage i evigheter... cake pops...noe søte fristelser for øyt og ikke minst smaks løkene.

Du trenger enten kake rester, eller gjøre som meg, kjøpe en kake på Europris...valgte en med sitronsmak.
Du kan selvfølgelig bruke sukkerbrød, men til denne hadde jeg lys kakebunn.
Kokte opp vanilje krem fra freia, sånn pulver i pose.
Satte det i kjøleskapet til avkjøling mens jeg begynte på selve "popsene".

Smuldret kaken i en bolle og forberedte pynten, pinner og alt jeg skulle bruke.
Hadde i ca 5sp av vaniljekremen når den ble passe avkjølt. Du skal da få en masse som det kan trilles kuler ut av uten at du blir klissete på lankene.
Sett herligheten i kjøleskapet  i 15 min tid.


Vaniljekremen.



Trill passe store boller, prøv å få alle i ca samme strl. Og ha de på et brett som du får inn i fryseren.



Du kan bruke pinner, eller sugerør som pinner - i stedet.



Når alle kulene er trillet ut, smelter du sjokolade, jeg tok det i micro`n.


Dypp enden av pinnen i sjokoladen og så i kulen.




Gjør dette med alle kulene. du kan seff ha forskjellig farge på sjokoladen om du ønsker det.

Ha pynten i små boller - klar for "dypping".



Deretter setter du hele stasen inn i fryseren i ca 20 minutter.

Smelt sjokolade - den fargen du ønsker i en liten skål - det kan være lurt bruke noe som heter Candy melts fra Cacas. du får kjøpt den på utsalgssteder som feks Jernia. Den blir passe tynn og drypper ikke, samtidig som den stivner raskere en vanlig sjokolade.
Smelt denne i et drøyt min i microen.
Dypp "popsene" nedi, prøv ikke snurr og vri for mye på de, da kan de løsne fra pinnen. Bruk en smørkniv som hjelp til å fordele sjokoladen rundt på "popsen"
Dypp den så i det strøsslet du ønsker og sett den på hodet ned i en liten cupcake form.


Du kan selvfølgelig lage andre varianter, finnes mange - bare google så dukker det opp utallige varianter.
Den ene finere en den andre.
Lagde også en annen variant jeg skal vise dere under her.
Vet ikke mange slike pops jeg fikk, glemte helt og telle... Kanskje litt over 20... 25 eller noe.
Borte blei de isåfall.









Pynten jeg bruker har jeg kjøpt litt her og der, det er bra utvalg i Spar butikken her jeg bor, ellers kan man bestille på nett - Cacas har det meste. Mye søtt og fint man kan putte i munnen ja.






Den andre varianten jeg lagde stod også i former, men da brukte jeg en annen vri.


Jeg lagde deig ut fra HER
Samme fremgangsmåte som ovenfor - sett deigen i kjøleskapet, trill kuler, smelt sjokolade, dypp pinner og sett de i "popsen"
Inn i fryseren ca 20 min, smelt sjokoladen du vil ha på "popsen" - dypp - pynt..... også kommer det trixsie.

Lag et lite hull med en tykk nål eller saks i cupcake forma, tre pinnen inni, slik at "popsen" ligger i forma på en måte.

Knyt en sløyfe på om du vil, syns det blei litt søtt jeg da.





Her ser dere hva jeg mener.
Jeg har tatt en glass vase jeg hadde og hatt cellofan + sjokolade mandler i pastell farger, store nonstop og love hearts som jeg strødde opp.

I bunnen av "pops" pinnen, surret jeg folie slik at den fikk bedre feste når jeg stakk den nedi.
Vises på bildet ovenfor.

Avsluttet med å tape sammen en serviett utenpå vasen og sløyfebond jeg knøt fast før jeg satte på et klistremerke.





Fine, ikke sant???
Danderte det slik at "popsene" stod ganske tett, da holdt de stilen enklere, hehe
Her kan du leke deg med konditorfarge både med og uten smak - kun fantasien som setter grenser...mulig lommeboka også da, hehe.

Lagde også noen cupcakes til da... slenger inne noen bilder av de, mulig noen får litt inspirasjon :)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir glad om du legger igjen en kommentar :)