Mine sider.

16.12.2011




Nettopp ferdig med å lage pepperkake deig og å skolde 500 gr mandler til kransekaken jeg skal lage.
Har vært på nett for å finne noen artig måter å pynte pepperkakene på og andre gave ideer som smaker søtt.

Fant en del artige bilder som jeg legger ut her, så kan dere også ta del i en kreativ jul:)

Planen er å lage pikekyss og noen marsipan figurer - så ønsker meg selv lykke til.
Bider av mine ferdige verk kommer selvfølgelig - når de ER ferdige ;)



*********************



Oppskrift på pepperkakene jeg lagde i kveld:




Ingredienser
2 dl sukker
1 1/2 dl lys sirup
1 ts ingefær
3 ts kanel
1 ts nellik
1 ts natron
150 g smør
1 egg
500 g hvetemel
Tilberedning
Kok opp sukker, sirup og krydder. Ha i natron oppløst i 1 ts eddik. Rør inn smelta smør. Tilsett egg og hvetemel litt etter litt, hold av litt mel til utbaking. La deigen hvile over natta.
Deigen kan kjevles tynt etter tjukt. Til huset løfter jeg utkjevla flak over på plata og skjærer ut delene der, så holder de fasongen bedre og det er lettere å montere. Steikes ved 200°.
Syns nok det finnes mer velmakende pepperkaker, men deigen er som sagt snill å forme også etter mange timer i varmt rom.




PEPPERKAKER






MARSIPAN

Oppskrift finner du HER eller du kan benytte en du kjøper i butikken.





                                                                            Pikekyss






Marengs - oppskrift


Ingredienser
4 eggehviter
2 dl sukker
Tilberedning
visp eggehvitene stive.
tilsett sukker-en sje omgangen.
det skal bli så stift at man kan holde bollen oppned utenat ingen av røren faller ut.
lehhes som små klatter på et bake pappir.
stekes på 100 grader i ca 1 time.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir glad om du legger igjen en kommentar :)