Mine sider.

20.11.2011

Litt "sunnere" brownies

Bakte for en tid tilbake en variant av Fedons lavkarbo brownies. Ble en helt grei brownies, men litt annerledes en den originale. Den har mere tygge motstand og er ikke så seig. Men steker man den litt kortere en det jeg gjorde, vil den nok bli litt seigere. Den jeg lagde ble mere som en vanlig sjokoladekake konsistens.
Vel, vel... her har dere oppskriften.

100 g mørk kokesjokolade - over 70% kakao
120 g meierismør eller annet smør/margarin.
100 g kesam
4 egg
3 dl fruktose
2 dl grov spelt
1 dl jyttemel
2 ts bakepulver
2 ts salt
3 dl

grovhakkede nøtter - brukte hasselnøtter og litt mandler

Stekes ved 160 grader i ca 20 minutter. Enten en liten langpanne etter springform 22 cm







*Smelt sjokoladen og smøret sammen og la det avkjøle seg litt.



*Bland alt det tørre sammen.





*Visp sammen eggene.





*Ha sjokolade/smør blandingen, rør
 inn kesam, sammenvispede egg og alt det tørre.






Hell røra i en godt smurt eller bakepapirkledd form.

Har ikke noe bilde av den ferdige kaka, da jeg brukte en himla smart form - for brownies kjøpt på europris. For å si det sånn - ikke kjøp en slik form, det verste herket jeg noen sinne har brukt penger på!!! Jeg smurte den godt, men alt satt igjen, så kaka blei et smuldre helvete. Men vi fikk den i oss smulene, null problem, hehe.



Forma fra helvete!!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir glad om du legger igjen en kommentar :)