Mine sider.

08.11.2011

Boller




Testa ut en ny bolle oppskrift i dag, litt "sunnere" en normalen. sønn min var ikke så happy for akkurat det, smakte for mye mel sa han og hvor var kardemommen? enig ang kardemommen, må doble dosen neste gang, og litt mere fruktose.

Oppskriften går som følger :

- 150g meierismør.
- 1 pose tørr gjør. 
- 6 dl melk.
- 1,5 dl fruktose
- 3 dl hvetemel
- 3 dl jyttemel
- 3 dl grov spelt
- 150 - 200g melkesjokolade. 
- 2 ts kardemomme


Smelt smøret i melka og bland det tørre sammen i en bakebolle, ikke tilsett alt melet med en gang, se an litt så deigen ikke blir for tørr.
Jeg brukte kjøkken maskin så eltingen gikk som en drøm:)


La deigen heve i ca 1 time.
Hakk opp sjokoladen i passende biter.
Del deigen i to emner og trill ut en pølse, ha oppi halvparten av sjokoladen og elt den inn i deigen, før du igjen triller den ut i en pølse. Kutt ca 10 biter og trill bollene.
Gjør det samme med den andre deig"klumpen"






Sett ovnen på 200 - varmluft brukte jeg.
Etterhev bollene til ovnene er varm nok, pensle dem med sammenvispet egg.


La de steke midt i ovnen 12 -15 minutter.


Bollene er ikke spesielt søte og man kjenner det er mere tyggemotstand, så er nok ikke noen for de super kresne som er vant med bensinstasjons boller. Men her kan jo folk  justere selv, jeg syns det er gøy prøve noe nytt som er en litt sunnere variant en det vi er vant med.


Har fått gulpet i meg 3 stk her, så det duger for meg :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir glad om du legger igjen en kommentar :)