Mine sider.

31.03.2011

Brownies - mousse - Jordbær kake


Laget en spennende kake som jeg fant her på nett, bare gjort min egen lille vri på den.
Den ser veeeeldig fristende ut og jeg gleder meg til å smake på den i kveld.


Du trenger:

1 pose Toro brownies mix
1 70% mørk kokesjokolade
1 pk smil
1 egg
1 dl vann
1 dl smeltet smør eller olje
2 dl Jordbær pureè*

Smelt kokesjokolade og smil over vannbad eller i microen.
Ha oppi smeltet smør el olje.
Tilsett Toro posen, egg, og vann og jordbær pureèn.
Rør dette til en jevn masse.
Dekk en rund rund springform med aluminiumsfolie på ca 24 cm.
175 grader i 30 - 40 min.
Kaken skal være litt klissete inni, men ikke rennende.

* Mos jordbær med litt sukker i en blender.



Jordbær mousse:

1 pk jordbær gele
5 dl kremfløte
1 pk philadelfia ost - naturell
2.5 dl jordbær pureè

Kok opp geleèn, men bruk kun 2.5 dl vann.
pisket krem & jordbær pureè
Sett den til avkjøling slik at den nesten stivner.

Pisk krem av kremfløten med litt sukker.

Philadelfia blandes med gele
Bland den avkjølte geleèn med philadelfia osten slik at det blir en jevn masse - bruk mikser.
Kuttet opp noen friske jordbær og blandet inn så får man en frisk og god smak.

Deretter setter du den kjølig i minst 3 timer,
jeg lot den stå over natta.

Ta kaka ut av formen og legg den på et fat.
Mousse lagt på kaka.
Jeg erfarte at min kake ble ganske stor og "tung", slik at jeg kun fjernet folien på kantene, satte den så på et fat, med selve bunnen av bake forma .
Jeg turte ikke prøve løsne den for mye, litt dritt om den klappa sammen :(
Så jeg fjernet folien så godt det lot seg gjøre på sidene.
Hadde jeg tenkt litt lengre hadde valgt en annen form steke i, som har fatet som "kakebunn" og kun hatt folie på kantene rundt forma.

Kaka ser kanskje ikke så fin ut, men det skal settes kjeks langs kantene.
Jeg brukte slike vafler i pakke.
Kuttet de litt i lengden så de ikke skulle stikke for mye opp av kaka.
Deretter hakket jeg opp en kurv jordbær og hadde opp sammen med litt reven sjokolade og melis.

Pakket den til slutt inn som en liten "gave" og håper gjesten min setter pris på den :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir glad om du legger igjen en kommentar :)