Mine sider.

24.02.2011

Lav carb Ostekake


OSTEKAKE




Prøvd meg på en Ostekake i dag - den står med siste finish i kjøleskapet nå - gelelokket må stivne :)

Oppskriften går som følger:

250 g Hasselnøtter
100 g Mandler

Males fint.

Tilsett 160 g rom temperert smør og 1 eggehvite.
Jeg brukte fingrene kna dette sammen med. .
Deretter dekker du bunnen på en springform med bakepapir og trykker deigen jevnt utover.

Stekte den på varmluft ved 200 grader i 10 min - kan godt stekes et par min korter.



Legg 6 gelatinplater i kaldt vann og la de ligge ca 10 min.
Rasp skallet på 1 Sitron og 1 Lime, legg det til side.
 Kok opp 1.7 dl vann - press saften ut av Limen og Sitronen og tilsett 3 ss splenda.

Klem vannet ut av gelatinplatene og ha de opp den varme vesken - avkjøl.

Bruk 1 pk tine smøreost - jeg valgte mandarin/ananas.
ca 75 g Philadelphia Naturell
300 g lettrømme
200 g Melis
1 ts vaniljesukker

 Bland dette i en bolle.
Hell den avkjølte gele massen i osteblandingen

Pisk 2.5 dl kremfløte - som vendes inn i det andre.

Fordel oste massen ut over kakebunnen - husk at springforma skal være på, hehe.
Settes kjølig i 4 - 6 timer.


Legg 5 gelatinplater i kaldt vann - la de ligge i 10 min
Kok opp 2 dl vann sammen med 0.5 dl Fun light, jeg tok appelsin.
Klem vannet ut av gelatin platene og ha de oppi den varme safta.
Sett dette til avkjøling. Satt det i vinduskarmen jeg med vinduet på gløtt, tok 10 min så var all veska avkjølt.
Ha oppi revet skal fra Sitron og Lime.



 Hell massen over kaka og sett den til avkjøling.


Nå gjenstår det bare smake, men den må avkjøle seg litt til....gleder seg:)

Kaka blei god, men skulle ønske nøttene hadde blitt malt enda mere, men nå er ikke jeg spesielt glad i nøtter, så mulig derfor jeg reagerer.
Ellers syns jeg den var litt syrlig, det gelelokket...så neste gang skal jeg ikke ha skallet av Sitron og Lime oppi.

Vi får se hva dommerpanelet sier i morgen :)


 .





.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir glad om du legger igjen en kommentar :)