Mine sider.

16.09.2010

Rygg og skade.


Kropp - Helse - Trening

Denne siden skal være en slags "egen pleie" side.
Med tips og råd innen Kropp - Helse - Trening.




Har selv lang erfaring fra trening, jobbet på Spenst Vestby siden den blei "til" , da kjent som Fitness Club,
Jobbet der i 7.5 år.
Hovedvekt i resepsjon og veiledning i styrke salen.
Man kommer borti mange forskjellige mennesker, alle med  div "problemer", sykdommer og skader.
Finnes muligheter for de flest med tanke på trene -  på et trenings senter -  og føle seg som en av "mengden" .
Det gjelder bare få tilpasset treningen etter behov.

Er utdannet Personlig Trener ved Akademiet For Personlig Trening,
http://www.afpt.no/

Har selv en rygg skade, degenerative forandringer, mere kjent som slitasjegikt , Artrose eller forkalkningsgikt. Dette er en kronisk tilstand..... og takk for det!!
Som regel er det eldre 60 - 70 åringer som plages av dette, men visse tilfeller kan man  få det i ung alder feks ved skade og det kan være arvelig.
Dette er en skade i brusken, ledd vil bli stive med redusert bevegelighet/elasitet.
Til slutt vil bein gnisse mot bein og skape betennelse,
Dette sitter i *L4 og *L5 hos meg (*L= Lumbal. På godt Norsk korsrygg - det er 5 Lumbaler og de fleste skader i ryggen kommer her, da dette er akkurat i "bøyen".
Belastingen er stor, spesielt om man belaster feil, som ofte kan skje ved trening, løfting osv.)
For min del kom dette etter en serdeles spenstig tur over naboens gjerde en gang for  14 - 15 år siden, kan ikke skylde på fylla heller, hehe - kun egen lathet ved ikke bruke porten, men snarveien.... Ingen lur ide!!
Kan si jeg hadde "litt" vondt og følte i grunn jeg hadde blitt 5 cm lengre etter den "flyveturen", men saken er vel at jeg i grunn "sank" sammen etter en tid - og så ut som jeg var 100 år eller fryktelig deprimert der jeg gikk.
Fikk kramper og problemer med løfte det ene benet - dette skjedde akutt under en handletur, da var det rett hjem, ta et varmt bad, smøre med tigerbalsam og innta et par piller, men kontakte lege, nei da det var for pyser!
Smertene kom og gikk med årene, de kunne være borte lange perioder og jeg kunne trene akkurat som jeg vill. Trente mye vekter og trente tungt.
For ca 6 år siden tiltok smertene og jeg hadde problemer med det meste. Alt fra snu meg i senga til å reise meg fra soffa`n.
Spesielt gå ut av bilen kunne være et helvete, knyte skoene - jeg måtte sitte på gulvet ta de på meg, løfte opp bene i stedenfor bøye meg ned osv.
Har lært meg en del teknikker på hvordan jeg skal gjøre ting uten innvolvere ryggen alt for mye.
Var da inne tok MR og fikk da påvist denne slitasjen 2 steder, samt enprolaps.
Alt i alt så blei det da permanent smerter over en lang tid, Dette førte igjen til søvn problemer og det ene tok det andre  - man ender opp som en irritert og sur person, man kan jo ikke måke snø utenfor sin egen dør en gang - da har man et helvete i dager og uker etterpå. Vanlige ting som gå i fjellet med sekk, gå på ski, male hus, hage arbeid osv osv, ble brått ting jeg ikke kunne gjøre uten belage meg på dager med vond og stiv rygg
Mye av treningen måtte jeg kutte ut - mange øvelser jeg aldri mere kan ta.

For min del er jeg mye bedre når jeg ikke trener, de aller fleste vil ha nytte av å bevege seg, både kondisjon og styrketrening. Selv har jeg aldri vært bedre en nå om dagen -  ETTER jeg kuttet ut trening.
Jeg går en del og tar mage øvelser på  "kammerse".
Er jo sliten i ryggen, men ikke på langt nær de plagene jeg hadde for et par år tilbake.
Dette kommer og går uten at spesialistene hadde noen smart forklaring gi meg...det bare var sånn. Man måtte tilpasse sin aktivitet etter smertene og det er jo i grunn logisk.
Tanken er starte med spinning igjen... en dag jeg har "godvilja" inne.


Mere om Slitasjegikt

Ta en titt på siden under, mange gode produkter som kan hjelpe deg deg med produkter til forebygging og lindring av muskel- og leddplager og idrettsskader.



http://www.alfacare.no/



                    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir glad om du legger igjen en kommentar :)