Mine sider.

29.12.2013

Gjenbruk - matte av bestemors 70 talls laken.

Hei på dere.
Kan melde om stigende form - tror jeg. Bør vel ikke si det høyt, brått ligger jeg der som en mongis igjen, hehe. Vel, hoste og snørr florerer enda i systemet, men er feberfri - hurra!!
Det ene av 2 store prosjekter vi driver med på jobb, er å skapet et miljø i kategoriene: Barnerom og vår/sommer.
Begge deler er spennende, jeg får stadig nye ideèr og vet ikke hvor det skal stoppe. Siste tilskuddet på barnerommet var gulvmatte. Her fant jeg fram arvelaken fra min bestemor. Dette er typisk laken fra 70 tallet, mulig før også, men jeg er født i 72 og husker vi brukte disse i min barndom.




Disse laknene er i flanell og supergode ligge på. Men utviklingen har gått sin gang og man skal nok lete lenge etter å finne noe lignende i dag. Det blir nok i forettninger som har "spesialisert" seg på gjenbruk og den sags.

Tilbake til matta. Hvordan jeg lager den skal jeg avsløre senere, da vil det komme full oppskrift som blir gratis. Men denne blir ikke sluppet før prosjektet er ferdig. Googler du finner du sikkert en del forklaringer på hvordan du går frem, det er mange som driver med gjenbruk på denne måten.

Det er en fin måte å bevare minner på, samtidig som du får et flott og nyttig produkt. For meg er det minnene som står høyest i kurs. Alle de gangene jeg faktisk har sovet på disse jevnt, slitte laknene da jeg overnattet hos bestemoren min. Minner om å våkne til lyder og lukter der jeg lå på soverommet og ventet på å stå opp.
Skulle gjerne hatt denne tiden om igjen, bekymringsløs barndom der vi løp rundt med dukkevognene våre og lekte voksne, hehe. Litt kynisk tenke på, at vi som barn bare ventet på å bli voksne - det var i grunn ikke så mye å trakte etter, men hva visste vel vi om det??




Så langt har jeg kommet, dette er 1 laken. Den er 45cm i diameter. Det dumme er at jeg kun har 1 laken til av samme sorten, så jeg må finne på noe lurt - for matta skal bli ganske stor, det var planen. Jeg må nok opp på loftet til mamma i håp om å finne noe mere fra gammelt og "svunnen" tid. Om hun har tatt vare på noe da, det er værre!!
Ellers får jeg kjøpe noe hvitt bomullslaken og bruke, skal nok finne på noe.
I nødens stund har jeg et meget lekkert dynestrekk fra samme epoken, men er ikke helt enig med meg selv hva fargen angår - ønsket er å avslutte med hvitt, og dette dynetrekket er alt annet en DET.



Dette var Søndagens gjenbruk dere, vi snakkes :)





4 kommentarer:

  1. Ha ha koselig, dette lakenet har jeg brukt på alle mine barn ♥ Nå har det skrumpet inn til teppe til kosebamsen til Camilla;-)
    Du er så flink, selv når du ligger nede:-)
    Klem fra Charlotte ♥

    SvarSlett
  2. Disse laknene har nok de fleste hvert borti, hehe - husker de var i andre fargekombinasjoner også, med blått og gult i. For ikke å snakke om alle dynetrekkene i oransje farge, hoi, hoi sier nå jeg. Men husker at stoffet alltid var s mykt og deilig.

    SvarSlett
  3. Flanellslaken,vil tro at hvis du går til en butikk med godt utvalg.Så får du kjøpt disse enda. Jeg har forresten ensfarvet fasongsydd flanellslaken.Kjøpt på Kid for 3-4 år siden.Er deilig på vinter-

    SvarSlett
  4. Ohhh, sier du det...ja da skal jeg sjekke opp. Slike laken er døds digge, alt sengetøy fra den tiden var i grunn veldig behagelig.

    SvarSlett

Blir glad om du legger igjen en kommentar :)