Mine sider.

17.07.2012

Sengeteppe


Legger ut oppskriften på sengeteppet jeg har laget.
Oppskriften er for de som kan hekle og ikke laget for nybegynnere.

Teppet er helet i tradisjonelle oldemorruter + ruter med "blomster" jeg har laget selv ut i fra et bilde jeg så et eller annet sted.

Teppets mål: ca 2.13m * 1.10 m
Garn: Ullrikka fra Nille - 100% ull
Krok: Str 6

Antall ruter: 32

Hvite ruter: 14
Rosa/hvite: 8
Hvite/rosa/hvite: 10

Hvite ruter lager du slik:
Antall omganger totalt: 9
Mål ferdig presset 25 * 25 cm - kommer an på hvor løst/fast du hekler (- jeg hekler helt normalt så mine målte 25 * 25 cm.)

1 omg.
Legg opp 4 lm, hekle videre slik: 2st i 1 lm + 2lm. *3 st + 2 lm* gjenta * - * 2 ganger til.
og avslitt med en kj i 3 lm.
Du har da 4 grupper med 3 st + 2 lm i mellom

(Obs: Du kan bytte ut denne måten starte på med den 4 lm som du setter til en ring med 1 km. )

2 omg. 
5 lm, 3st + 2 lm + 3 st om de 2 lm fra forrige omg. 2 lm 3 st + 2lm + 3 st om de 2 lm fra forrige omg.
Gjenta rundt slik at du har fire grupper med 3 st + 2 lm + 3 st før du avslutter med 1 km i 3 lm.

3 omg.
1kj om de 2 lm, 3lm + 2st om de 2 lm fra forrige omg. 2 lm, *3 st + 2lm + 3 st om de neste 2 lm fra forrige omg. 2 lm, 3st om de 2 lm fra forrige omg, 2lm* Gjenta fra * - * og avslutt med 1kjm i 3 lm.
 (Nå ser du gangen i det. I hvert "hjørne" er det denne doble gruppen med 3st. 2lm, 3st - dette for at lappen skal bli firkantet.)
Nå har du 4 gruppen med 3 st+2lm+3st i hvert hjørne og imellom disse - 4 grupper med kun 3st.

Den 3 omg legger grunnlaget for resten av lappen.
Det økes stav grupper av 3st mellom hjørnene for hver omg, og når du har heklet 9 omg er ruta ferdig.



Dette er en ferdig lapp litt uklart bilde, men dere ser gangen i det.



Nå går vi over på rutene med farger. De er litt annerledes, her beg vi med en sirkel som blir en firkant.
Disse rutene er fastere, så her må du være oppmerksom når du presser, de må dras i fasong, slik at de blir like de hvite i strl.

Begge rutene er heklet likt, er bare fargekombinasjonen som er forskjellig.
Det hekles igjennom begge ledd av masken

Totalt 13 omg.

1 omg.
Legg opp 4 lm med rosa garn.
Gjør som følger: 1 st i 1 lm + 1 lm - gjenta i alt 7 ganger til. avslutt med i kjm i 3 lm.
Totalt 8 st i ringen.

2 omg.
1 kjm om lm fra forrige omg, 3lm , 1 st om samme lm + 1 lm. Vidre hekler du *2 st om lm fra forrige omg + 1 lm* gjenta dette 6 ganger til og avslutt med 1 kjm i 3 lm.
Nå har du 8 grupper av 2 st.

3 omg.
kjm i st fra forrige omg + 1 kjm rundt lm fra forrige omg.
3lm + 1 st + 2 lm + 2 st om lm.
Så *1 lm. 2st + 2 lm + 2 lm om lm fra forrige omg*
Gjenta dette 6 ganger til og avslutt med 1 kjm i 3 lm.

4 omg.
1kjm i st + 1 kj om lm fra forrige omg.
3lm + 1 st + 2lm + 2st om lm om samme lm.
*2st + 2lm+2st om neste lm*
Gjenta dette 6 ganger til og avslutt med 1kj i 3lm.

5 omg.
kjm i st + kjm rundt de 2 lm fra forrige omg.
3lm + 4 st om de samme lm.
*Så tar du en fm i mellom siste og første gruppe av 2 st fra forrige omg.
Fortsett med 5st om lm fra forrige omg*
Gjenta dette ut omg. Etter du har tatt den siste fm mellom stavgruppen for siste gang, avslutter du omg med en kjm i 3lm.

I alt er det nå 8 grupper a 5 st på omg.

OBS: Hekler du men rosa garn, fortsetter du med dette.
Hekler du med hvit, skal du nå kutte garnet og begynne med det rosa.

Du har nå heklet hele den hvite "blomsten" på lappen - se på bildet av lappen lengst til venstre.






Da fortsetter vi.

6 omg.
Beg med 6 lm 1 fm i toppen av 3 st + 3 lm og 1st i fm fra forrige omg.
* 3lm + ifm i toppen av 3st + 3lm + st i neste fm + 3lm*
Gjenta dette ut om, avslutt med kjm i 3 lm.

7 omg.
Begynn med 6 lm, så skal du ha 1 st ned i samme m som lm kommer i fra. Dette er viktig, ellers blir det feil på omg. Tro meg, jeg bomma selv her et par ganger.
Så skal du ha *1 st i fm fra forrige omgang + 2lm + 1 st i samme fm. Deretter 1st + 2 lm + 1 st i neste stav*
Slik fortsetter du runden rundt. Avslutt med kjm i 3 lm.
Du skal totalt ha 16 lm buer av 2 lm.

8 omg.
1 kjm om lmb fra forrige omg.
3 lm + 4 st i samme lm, så 1fm mellom den siste og den første st fra forrige omg.
Deretter *5 st om de neste 2 lm + 1 fm mellom siste og første st fra forrige omg*
gjenta ut omg og avslutt med 1 kj i 3 lm.
Du har totalt 15 buer av 5 st når omg er ferdig.


Arbeidet skal nå se slik ut, du har en "blomst" som jeg velger kalle det.
Denne er i grått, men håper dere står av med det, var en prøvelapp for å vise.








Da skal vi begynne og forme denne sirkelen til en firkant.
Her byttes det garn til hvitt, samme hvilken lapp dere hekler.

9 omg.
Kjm frem til 2 st så 1 fm i den 3 st.
*4lm + 1fm i den 3 stav i stavgruppe fra omg før*
Gjenta fra * - * 2 ganger til.
SÅ må du følge med.

I toppen av den 3 stavgruppa hekler du 3st + 2lm + 3st
Dette danner hjørnene på brikka.
Deretter fortsetter du med *4 lm + 1 fm i den 3 st fra forrige omg* gjenta fra * - * 2 ganger til før du igjen hekler 3st + 2 lm + 3 st i toppen av den 3 st fra forrige omgang.
Dette skal du gjenta 2 ganger til - Slik at du totalt har 4 grupper av 3 st + 2 lm + 3st på omgangen - Altså utgangspunktet til 4 hjørner på brikka.
Avslutt omg med i kjm i fm.

10 omg.
Begynn med 5 lm, så *1 st om de 4 lm fra forrige omg + 2lm + 1 st i fm + 2 lm.
Gjente fra * -* til du er ved hjørne gruppen fra forrige omg. **Her hekler du 2 st + 2 lm + 2 st + 2lm rundt lm fra forrige omg**
Gjenta * - * og ** -** 2 ganger til.
Avslutt med 1 kjm i 3 lm.

11 omg.
Start med 3 lm, så *1 st rundt de 2 lm fra forrige omg, vidre 1 st i st.*
Gjenta * - * til du er fremme ved hjørnet igjen, der hekles det **2 st + 3lm + 2st rundt lm fra forrige omg.**
Gjenta * - * + ** - ** 3 ganger til. Du vil nå se at det begynner og ligne en firkant.
Avslutt med 1 kjm i 3 lm.

12 omg.
Start med 5 lm - *hopp over en st - 1 st i neste st + 2 lm*
Gjenta * - * til du er fremme ved hjørnet.
Der hekler du **2 st + 2 lm + 2 st + 2 lm**
Gjenta * - * + ** - ** 3 ganger til

Jeg valgte og avslutte med en 13 omg bestående av fm .
Dette fordi den hvite lappen ble noe større en disse lappene. Dette må du selv se litt an.

13 omg.
1 kjm rundt lm fra forrige omg + 1 lm.
1 fm i stav + *1 fm rundt lm fra forrige omg - 1 fm i st*
Gjenta til du kommer til hjørnet.
1 fm i hver st +** 2 fm om lm + 1 lm + 2 fm om samme lm bue. Så 1 fm i hver av de 2 st.**
Gjenta * - * til neste hjørne - gjenta  ** - **
Gjenta alt dette 2 ganger til og avslutt med kjm i lm.
Klipp tråden og dra den igjennom løkka.

Bildet under viser den ferdige firkanten, her mangler den siste lm omg, dette fant jeg ikke ut av før jeg hadde heklet og presset noen av rutene. Så for å lette arb med pressingen - var det enklere føye på en omg fm.






Nå er det bare feste tråd ender, Noen fester trådene ved å hekle de inn, men ikke alltid det lar seg gjøre.
Her må dere se litt an selv.

Jeg presset alle rutene med et vått kjøkken håndkle over og dro de i fassong.
De hvite lappene er "løsere" en de med farger. Så disse trenger du ikke dra så mye i som de rosa/hvite.

Jeg valgte og hekle sammen lappene.
Da la jeg vrange mot vrange, slik at retta kom frem.
Begynte i kanten på den ene ruta og heklet 4 lm som jeg festet med en fm i motsatt rute, deretter 3 lm som jeg igjen festet med fm i motsatt rute.
Har ikke hatt noe fast mål på mellomrommet, det må dere i grunn se selv og justere dere frem til mens dere fester de sammen.
Jeg brukte heklenål nr 4,5 til dette, rett og slett fordi jeg knakk nål nr 6, hehe.

Rundt teppet heklet jeg først en gant med fm i hver maske.
I hjørnene heklet jeg 2 fm + 3 lm + 2 fm slik at jeg skulle bli mest mulig firkantet.

Jeg valgte grått rundt hele teppet og etter omg med bare fm hadde jeg en avsluttende omg som er slik:

1 lm + 1 fm i de neste 2 fm.
*3lm, så hekler du 1 st ned i den 1 lm av de 3 lm.
Hopp over i fm - 1 fm i de neste 3 fm*
Gjenta fra * - * frem til du er ved hjørnet.
( De siste m du hekler før hjørnet, skal være fm )
Der hekler du **1 fm, *3 lm - 1st i 1 lm**
Gjenta * - * 2 ganger til.
Fortsett så med * - * til du er ved neste hjørne.
Avslutt med kjm i lm

Jeg har ikke bilde av teppet med denne borden, det glemte jeg jo helt, men har heklet en liten prøve så får dere et lite innblikk av hvordan den blir.





Hvordan rutene er satt sammen, tja det velger du vel helt selv.
Jeg valgte dette mønstret.
Her må man gå litt på egen smak, så jeg prøvde ut en del måter sette det sammen på.
Dette er de den frste halv delen av tepper, den andre halvdelen tok jeg motsatt.
Begynte på remse nr 1 når jeg skulle legge remse nr 5, bare motsatt. Det samme med de gjenstående remsene.

Ferdig teppe, klar til avlevering :))


Jeg har ikke fått lest igjennom hele oppskriften og rettet den enda, skal straks på ferie så har ikke tid til det før etter jeg kommer hjem.
Driver med prosjekt baby sett som skal være ferdig før jeg drar.... og skal si det skal holde hardt.

Er det noe dere lurer på så ta kontakt så skal jeg hjelpe så godt jeg kan.


God hekling folkens.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir glad om du legger igjen en kommentar :)