Mine sider.

30.05.2012

Oste kake med cream fraiche og bixit bunn.







Lagde en kjempegod ostekake her forrige dagen og tenkte dele oppskriften med dere.



Mål opp ca 120 gr med smør, gjerne meierismør - da blir bunnen ekstra god.





Så måler du opp 220 gr Bixit kjeks, dvs nesten hele pakken. Har du lyst er det bare bruke hele pakken + litt mere smør en hva som er angitt ovenfor




Smelt smøret i en skål i microe`n eller i en kjele.






Bruk en springform ca 24 cm i diameter. Smør formen godt, jeg brukte formfett. Gjør du ikke dette, vil kjeksen sitte rimelig godt fast i bunnen på forma, noe som er litt kjiiipt.


Putt kjeksen og det smelta smøret i en foodprosessor og la det gå til du har en jevn røre uten klumper
Ha kjekssen over i forma og bruk fingrene så du får trykket den jevnt og fint ut over hele. Stek den i ovnen på nederste rille på ca 225 grader i 15 minutter. Jeg brukte varmluft, bruker du ikke det tar det nok noen minutter ekstra.

Jeg avkjølte bunnen i kjøleskapet når den var blitt lunket.


Så over til "fyllet".
Bland en stor pakke Philadelphia ost sammen med et beger creme fraiche. Rør den jevn enten for hånd eller bruk mikser.





Stivpisk 2.5 dl fløte.





Bland alt i en stor bolle, rør for hånd eller bruk mixer.
Bland oppi ca 150 g melis og 2 ts vaniljesukker. Jeg hadde i noen vaniljedråper også jeg, sånn just in case.

Ha fyllet oppå den avkjølte bunnen, lag en jevn overflate og sett den til avkjøling.
Det kan vøre lurt lage denne kaka dagen før den skal spises. Den er litt løsere i konsistensen en om den lages med rømme.
Jeg hadde tenkt til å lage gelelokk, men det rakk jeg ikke gitt.
Så da blei det litt pynting med det jeg hadde i skapet.


Noen pikekyss, litt hjerter og enda et hjerte av rosa glassperler i midten, ja de er spiselige;)
Guuuuud så romantisk jeg har blitt, hoho.


                                                               


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir glad om du legger igjen en kommentar :)