Mine sider.

19.05.2011

17 Mai 2011

Da var det dags å feire Norge igjen - 17 Mai er vi så glad i.... er visst en sang som går slik.
Må jo innrømme at 17 Mai ikke er det samme nå, som da jeg var barn.
Da var forventningene stoooore.
Det var nye klær og masse forberedelser hjemme. Vi er jo 3 søstre og alle skulle jo ha nye plagg, sko, flagg og tuter i forskjellige former og fasonger.
Husker vi alltid våknet av kanon skytingen på Oskarsborg, og da var det bare å karre seg opp.
Vi måtte gå helt ned til sentrum, og siden vi bodde langt ute i skogen, var det best å starte tidlig.
Siden jeg var eldst, fikk jeg alltid " 17 Mai penger" og det var stas kan du tro.
Var jeg riktig heldig møtte jeg jo på flere i familien som ga meg litt "kronasjer" så jeg pleide komme riktig så bra ut av det denne dagen, sånn økonomisk sett ;)
Det var alltid mange kjente møte på, alle var blide og pyntet opp i finstasen.
Vel hjemme igjen var det mat og kake, alltid bløtkake, det var selv 17 Mai kaka - bløtkake med jordbær på.
Noen ganger fikk vi uventet besøk, da kom Onkelen til mamma, det var alltid veldig stas, besøket fra Oslo var alltid fine greier.
Vi så på "det store toget" fra Oslo på tv`n og kongefamilien som stod der oppe å vinker til alle som gikk og viftet med flagg og ropte hurra opp til dem. Vel, jeg ser på det fortsatt jeg, hihi - skal ikke stå på det.
Var vel faktisk der inne og viftet selv en gang, da "gamle" kongen levde.

   Nå har jeg jo ei lita "tante" snelle, så det blir litt mere artig med 17 Mai igjen.
Blir litt lettere å forholde seg til dagen igjen, siden man har "noen" der som skal oppleve noe nytt.
Se overraskelsen og smilet av små ting, og ikke minst da hun vrikket seg i takt med tonene som strømmet ut av russebilene.
Hun likte jammen Party Rock anthem - det gjør jeg også, så greit at vi har lik musikk smak.
Hun hadde fått seg så fin fest drakt, som det så fint heter, for anledningen.
Pyntet med bjeller og sløyfer i håret ble hun en liten søtnos av dimensjoner.
Hun var veldig opptatt av gassballongene, hun fikk seg en rosa Kitty ballong, men skulle vel hatt hele bønsjen av de, hun kretsa rundt og ville gjerne ha rubbel og bit.
Men jeg fikk avledet henne med pølse, selv om lumpa gikk dundas fikk hun da i seg selve pølsa.
Blei litt is også, tror jammen hun greide kverke både vafflhjerter og bolle.
Ja rosiner og småstein var også på menyen, hehe.

Vi tok en svingom opp til Sykehjemmet for å besøke mamma, bestemor og oldemor, ja i en og samme person vel og merke, ingen har fått personlighets forstyrrelser enda, bare det normale som alle kvinner har i følge mannfolka, det kalles PMS i grunn.
17 Mai blomster blei satt i vase og vi tok oss en velfortjent hvil etter dagens strabaser, i sykehjemmets komfi stoler.
Der kom hele gråstein beholdningen til Liana for en dag, i form av "så mye hadde jeg, så mye ga jeg bort og så mye fikk jeg igjen".
Var ikke mye igjen for å si det slik, men gud bedre hvor mye som blei spredt utover og innunder overalt.
Mona måtte frem med feiebrettet etter å ha hatt et mer eller mindre mislykket forsøk med "papir under skoene moppe løsning".
Etter visitten dro vi videre hjem til mamma, der var det middag og kake, jammy.

Det var ei trøtt lita tulle som kom forsinket i seng, og hun sov så lenge at hun måtte vekkes.
Og skal si det var en som spiste bløtkake, det gikk unna i rasende fart, blei nok den nye favoritt "retten" hennes.
Vi andre hadde skiftet til joggings, noe som var ganske så behagelig.
Med strikk i livet fikk man plass til det "lille" ekstra innabords.
Følte vel jeg skulle sprenges i grunn, men overlevde.

Overlevde dagen, men var godt å komme seg hjem og ha soffan helt alene, nydelig bare ligge breie seg ut der og planlegge alt man skulle gjort, men aldri gjør, hehe. Gir opp det prosjektet snart.
Alt i alt ble det en riktig så hyggelig dag og sola holdt seg helt til vi var vel innenfor husets fire vegger ved middagstid. DA kan man jo ikke klage :)




.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir glad om du legger igjen en kommentar :)