Mine sider.

07.04.2011

Hurra for Robin - 18 år i morgen.




Da har sønnen straks rukket å fylle 18 år, den store dagen er i morgen.
Og da må det jo en skikkelig kake til.
Som alltid skal jeg jo prøve noe nytt og jeg burde jo lære og holde meg til det gode gamle.
Fant en oppskrift på "god og saftig" sjokoladekake, uten egg.
Jeg måtte faktisk tilpasse oppskriften selv, da det var mange gram mel for mye.
Den hadde jo blitt av betong skulle jeg fått oppi alt det melet som stod.



Kakebunn:

150 g smør
1 L Kulturmelk
1 ss Natron
1,6 dl Splenda
5 dl hvetemel*
5-6 ss Kakao

* Brukte en blanding av hvetemel og kokosmel.

Smelt smøret og bland med kulturmelk.
Bland så alt det tørre sammen og alt oppi en bolle.
Bland litt og litt og rør godt rundt.

Ha røra oppi en langpanne eller rund springform.
175 grader i 50 min  (- kort steketiden om du lager den i langpanne )
Avkjøl kaken før du deler den i 2.
Ha litt fyll inni og resten utenpå kaken.





Fyll:
 500 g Melis
170 g Smør
3 ss Kakao
2 ts Vaniljesukker
5 ss sterk kaffe.

Smelt smør og ha oppi kaffe kg kakao.
Deretter melis og vaniljesukker.
Rør det til en passe fast masse.







Jeg har pyntet min kake med marsipan roser og blader.
Hvordan lage fine roser og blader kan du lese om HER

Jeg drysset melis over hele kaken oppå, men det er jo helt valgfritt.
Så hakket jeg opp litt jordbær jeg glaserte med smeltet sjokolade, det er bare så godt da, sukk.
Farget litt marsipan og trykket ut bokstaver, noe som var et helvete få løs fra de små bokstav formene, stod til langt på natt for å få det til å se pent.
Et par hjerter ble det også.
Så tok jeg på noe sjokolade pynt jeg hadde kjøpt.
Er vel bare fantasien som setter en stopper for hvordan man vil pynte kaka










 Han blei jammen rosa på 18 år`s dagen - Snakk om å ikke ha blå konditorfarge i huset, men får håpe kaka blir satt pris på samme hva.







2 kommentarer:

  1. Gratulerer så mye med sønnen:)og kaka ser lekker ut:)

    SvarSlett
  2. Takk for det Hege. Vi fikk i oss både mat og kake... artig bake noe nytt innimellom :)

    SvarSlett

Blir glad om du legger igjen en kommentar :)